Motorisk indsats
Vissenbjerg Skole sætter ekstra fokus på motorik og bevægelse i dagligdagen.
Børn oplever verden, lærer og udvikles gennem kropslige erfaringer. Vi vil skabe de bedste forudsætninger for trivsel, udvikling og læring og derfor prioriteres bevægelse og motorik i planlagte aktiviteter og forløb.
Hvordan arbejder vi med bevægelse og motorik
Børn udvikler deres motorik gennem leg. Grundlaget for vores motoriske udvikling er sanserne og på Vissenbjerg Skole er vi 3 motorikvejledere som arbejder målrettet med eleverne på området.
Vores vigtigste samarbejdspartnere er jer som forældre, og selvfølgelig teamet omkring børnene. Derudover har vi et tæt samarbejde med fysio- og ergoterapeuter f.eks. i forbindelse med sparring, særlige forløb, henvisninger eller lignende. Sundhedsplejersken vil også kunne inddrages, der hvor det giver mening.
4 gange årligt mødes motorikvejledere fra Vissenbjerg Skole, Områdeinstitutionerne i Vissenbjerg (børnehaver og vuggestuer), fysio- og ergoterapeut samt sundsplejerske i forhold til at skabe “en rød tråd” fra vuggestue til børnehave og skole – alt sammen med fokus på bevægelse og motorik.
På skolen arbejder vi med planlagte bevægelsespauser i løbet af skoledagen. Vi er opmærksomme på, at børn lærer forskelligt og medtænker det kropslige aspekt i læringen. Vi vil gerne skabe en kultur for fællesskab - også igennem fælles lege og aktiviteter. Vi arbejder med motorik og bevægelse i klassefællesskabet, men også gennem særlige forløb eller i mindre grupper. Derudover kan vi vejlede jer forældre i at understøtte indsatser udenfor skoletiden.
Børn elsker at bevæge sig og vi skal sammen skabe mulighederne og rammerne for dette så vores børn får et stærkt fundament og de bedste læringsforudsætninger.